Nyheter

Information kring elstöd

Hej kära medlemmar!

Flera har frågat om det elstöd som betalas ut av staten för perioden oktober 2021 till september 2022 och vilka möjligheter som finns för medlemmarna i Brf. Tetris att få del av detta.

Som styrelsen tolkar det omfattas hittills bara privatpersoner med enskilda elnätsavtal av stödet. Eftersom Brf. Tetris dels står på föreningens gemensamma elnätsavtal men också inte är en privatperson kan vi inte räkna med detta bidrag i nuläget.

Senare under året, i maj till september 2023, kommer det för företag att vara möjligt att ansöka om detta elstöd. Bostadsrättsföreningar räknas som företag i detta sammanhang och stödets omfattning är 0,50 kr/kWh i vårt elområde 3. I Brf. Tetris situation innebär detta ett totalbelopp för hela perioden på ungefär 240 kr per lägenhet eller ca 24 000 kr för hela föreningen.

Styrelsens avsikt är att förvalta eventuella stöd på bästa sätt till förmån för medlemmarna. Detta innebär att stödet kommer att gå till föreningens kassa och inte betalas ut direkt till enskilda medlemmar. Vi tror att detta innebär det mest effektiva sättet att hantera situationen och det som ger mest tillbaka till oss medlemmar. Vi vill gärna belysa att elpriset som debiterats medlemmarna har hållit en relativt låg nivå och inte varit markant högre under perioden som ligger till grund för elstödet.

Om det finns andra förslag så vill vi att dessa framförs som motioner inför föreningsstämman som i år hålls sista maj, 2023-05-31.
Motioner lämnas in skriftligen per mail eller brev senast sista mars, 2023-03-31.

Information om avgifter

Avgiften

Hej kära grannar och medlemmar! Många undrar över eventuella avgiftshöjningar. Styrelsen vill meddela att vi med hänsyn till vår aktuella ekonomiska prognos för 2023 under det senaste styrelsemötet har beslutat att låta avgifterna vara oförändrade åtminstone under första kvartalet 2023. Trots att två av tre av föreningens lån omplaceras vid årsskiftet och får nya, högre räntor ser situationen relativt lovande ut.

Efter introduktionen av vår nya ekonomiska förvaltare får vi från årsskiftet en ännu bättre överblick av vår ekonomi och budget. Detta gör att vi lättare kan ta välinformerade beslut om eventuella avgiftshöjningar i 2023 och framåt. Eftersom grunden för hela föreningens ekonomi är både fasta och rörliga kostnader i förhållande till våra intäkter finns det en del som varje boende kan göra för att tillsammans minska risken för att avgifterna i föreningen behöver höjas framöver. Nedan finns några viktiga tips:

• Använd mindre varmvatten. Kortare duschar, färre bad och mindre tid med rinnande kranar hjälper mycket.
• Håll fönstren stängda. Öppna inte fönster eller balkongdörrar för att vädra eller för att minska värmen inomhus. Vrid istället ner värmen på elementen och låt ventilationen jobba.
• Sortera avfall. Sortera matavfall och hushållsavfall. Matavfallet hämtas nämligen gratis medan hushållsavfallet debiteras på vikten.

Elen

Elektriciteten, som debiteras individuellt per lägenhet, kan man spara mycket på genom följande åtgärder:

• Vitvaror som tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin kan med fördel köras på de kortare programmen eller deras eco-program. Välj maskinens "eco", "express", "quick", "rapid", eller klocksymbol. Tvätta mer sällan genom att vänta tills maskinen är full. Ofta räcker ett program med lägre temperatur än 60 °C, testa!
• Vintern innebär också mycket torr luft inomhus vilket gör att man med fördel kan hänga upp sin tvätt för att torka istället för att använda torktumlaren, det sliter mindre på kläderna också.
• Stäng av golvvärmen. Vissa har golvvärme och eller handdukstork i badrummet. Dessa drar mycket stora mängder energi som man kan spara genom att ha dessa avstängda.

Utöver detta kommer vi att försöka få el-debiteringen att komma i kapp den tre månader långa fördröjning som råder för tillfället. Detta innebär att det kommer att komma avier för två månader samtidigt under en period. Detta är alltså inget fel utan ska betalas enligt de datum som står på avierna.

Garantibesiktning

Hej grannar!

Inom kort kommer garantibesiktning av fastigheten påbörjas. Nedan följer mycket viktig information så läs igenom noggrant. 

Det första datumet är redan måndag 17 oktober, då mark och trädgård ska besiktigas.
Detta är ingenting som medlemmar behöver närvara på. Har du dock någon synpunkt på trädgård och mark, vänligen gör oss uppmärksamma på detta per mail:

Besiktningen fortsätter sedan enligt nedan:

15 nov kl 08:30: Lägenheter på Tisdagsvägen 9 + el, VVS, styr, fläktrum och undercentraler.
17 nov kl 08:30: Lägenheter på Tisdagsvägen 11 + fasad, tak, garage, gym, teknikutrymmen och alla hissar.
18 nov kl 08:00: Lägenheter på Tisdagsvägen 13.
22 nov kl 08:00: Lägenheter på Tisdagsvägen 12.
24 nov kl 08:00: Lägenheter på Tisdagsvägen 14.

Det är mycket viktigt att vi får tillgång till alla lägenheter på utsatt dag enligt ovan planering. Kan du inte vara hemma måste du lämna dörren i s.k serviceläge så att vi kommer in i din lägenhet med vår servicenyckel. Vi kan inte ge några exakta tider när just din lägenhet ska besökas. Vi ser positivt på om lägenhetsinnehavaren är hemma, men det är inget måste. Besiktningen börjar från vån 4 och vi går sedan neråt i husen.

Vi kommer inom några dagar lägga ett dokument i allas brevlådor, där man kan lyfta punkter som man vill poängtera för besiktningsmannen. Är du inte hemma under besiktningen är det viktigt att detta papper lämnas synligt i din lägenhet. Har du ingenting du vill uppmärksamma oss på, kan du lämna detta dokument tomt.

Representanter från BRF Tetris styrelse kommer att närvara under alla besiktningsdagar och vara med i alla lägenheter.

Under dessa dagar kommer styrelsen att ha en “akuttelefon” som du kan ringa till om på du till exempel har missat att ställa dörren i serviceläge eller sitter fast i trafik, eller måste meddela oss om något som på något sätt förhindrar oss för att komma in i din bostadsrätt. 

Du når oss på 076 117 96 82. Numret är endast i bruk under ovan datum mellan kl 7.30 - 17.00.

Frågor och svar:

Hur ställer man dörren i serviceläge?
Vänligen titta på följande video: https://youtu.be/iXuqnVCTVDE prova detta en gång så att du förstår hur man gör. Har du fortsatt problem, fråga en granne eller kontakta styrelsen.

När kommer ni att besiktiga min lägenhet?
Besiktning kommer att ske på utsatt dag enligt schemat, men vi kan inte ge någon exakt tid då vissa lägenheter tar längre tid än andra. Vi börjar på våning 4 och jobbar oss nedåt i husen.

Jag kommer inte att vara hemma, vad gör jag?
Ställ ytterdörrens lås i serviceläge, så kommer vi att komma in i lägenheten med en speciell servicenyckel.

Jag hyr ut min lägenhet i andrahand och är inte där, vad gör jag?
Du som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för att din hyresgäst tar del av denna information och ansvarar för att vi får tillgång till din bostadsrätt.

Behöver jag läsa på någonting inför denna besiktning?
Nej, men det är intressant för oss att få information från dig som vanligtvis använder lägenheten angående sådant som vi på kort tid inte hinner uppmärksamma. T.ex: “Det luktar matos i lägenheten vid middagstid”.

Jag har husdjur hemma, vad gör jag med dem?
Vi kommer att vara ca 3-5 personer i din bostadsrätt, vi skulle uppskatta om du kan hålla hundar kopplade och katter så att de inte stör under besiktningen.

Hur mycket behöver jag städa och plocka undan?
Från styrelsens sida finns det önskemål om att kunna se lägenhetens alla ytskikt (väggar, golv och tak) samt få tillgång till alla rum samt balkong/uteplats. Därför ser vi gärna att man plockat undan så gott man kan inför besiktningen.

Förening har tecknat ett avtal med ny ekonomisk förvaltare

Styrelsen vill meddela att vi har tecknat ett avtal med en ny ekonomisk förvaltare, eftersom avtalet med Besqab löper ut 31/12 2022.
Så från och med 1/1 2023 så kommer nya förvaltaren allabrf.se, sköta hantering av bl.a. månadsavier.

Det betyder att vi inte kommer att få några fler månadsavier från Besqab.

Mer information kommuniceras så fort detta finns tillgängligt.

Brandskyddsinformation

Hej grannar!

Vi har glädjen att berätta att föreningen i augusti 2022 påbörjat arbetet med vad som kallas för systematiskt brandskyddsarbete, SBA. Detta innebär att vi har som målsättning att uppfylla de krav som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ställer på flerfamiljshus vad gäller brandsäkerhet. Vi har till en början stöd från en brandskyddskonsult från företaget Presto och kommer i framtiden att göra regelbundna ronder för att säkerställa att en tillräcklig nivå på brandskyddet kontinuerligt är uppnådd. Syftet är att minimera risken för brand, att minimera de skador på människor och fastigheten som kan uppstå i samband med en brand, samt att bli godkända av MSB vid deras oannonserade kontroller. Till exempel går vi igenom utrymningsvägar, brandluckor och ser till att det blir tydligare på vilket våningsplan man befinner sig.

Brandskyddet ställer några krav på dig som boende. Vi ber er därför att hjälpa till med följande:

  • Håll alltid boende-planens korridorer (Plan E samt Plan 1–4) fria från lösa föremål eftersom de kan utgöra en brandrisk samt hindra och störa utrymning eller räddning. Till exempel får inte barnvagnar, hyllor, böcker, cyklar, dörrmattor eller sopor placeras här. Tidningar får inte heller lämnas ovanpå brevlådorna.

  • I källarutrymmen (Plan -1) får cyklar, rollatorer, och barnvagnar placeras, om de inte hindrar framkomligheten. Alla andra lösa föremål ska placeras innanför gallren i respektive förråd.

Om vi tillsammans följer dessa punkter så kommer arbetet att gå effektivt och styrelsen kan lägga resurser på annat än att påminna om vad som gäller.

Tack!

Med Vänliga Hälsningar

Styrelsen, Brf Tetris

Ny fastighetsskötare

Från och med den 1 april 2022 tar WIAB över som fastighetsskötare för våra hus.

Föreningen har tecknat avtal med WIAB som från och med den 1 april kommer ta över som fastighetsskötare. Med tanke på deras redan goda kunskaper om våra hus, då de varit med från början och att vi redan har avtal för jourutryckning ser vi mycket gott på ett ännu bredare samarbete tillsammans med WIAB.

Vi tackar LL Service och deras medarbetare för att de tagit hand om våra hus och för ett fint samarbete under ca 2 år.

Som vanligt önskar vi att alla medlemmar felanmäler ärenden via vår hemsida.
Garantiärende skickas som vanligt in direkt till Besqab. Är du osäker om det ska gå på garanti eller inte, kan du skicka in ärendet via vår hemsida, så gör vi en bedömning åt er.

Garagestädning

Den 21 april är det städning i garaget med maskin. Vi ber er därför hålla garaget tomt på bilar mellan kl 8-16.
Observera att styrelsen, föreningen eller företaget som städar ej tar ansvar för bilar som lämnas i garaget och eventuellt kan komma och bli skadade och smutsiga av och grus.